60

این یک واقعیت است که چاپگر های سه بعدی هر روز ما را در سراسر جهان متعجب میکنند. چاپ کامل یک ماشین کاربردی و یا چاپ ایمپلنت ساختار بدن انسان.

کنفرانس چهار روزه ی راپید این اجازه را به سازندگان می دهد تا بتوانند نام محصولاتشون را جهانی کنند. راپید 2015 لانگویچ کالیفرنیا قرار است تکانی به دنیا بدهد و نشان بدهد که هنوز امیدی هست.

اگر خبر ساخت اسنو برد چاپ شده ی شرکت استراتاسیس این اخر هفته به اندازه کافی هیجان زدتون نکرده. پس منتظر پرده برداری از یک پروژه ی حیرت انگیز در این نمایشگاه باشید.چارز دی فری از “اتصالات تی ای” موفقیتش را در چاپ اولین موتور کاربردی چاپ شده ی سه بعدی اعلام میکند. جالب اینست که این موتور از پلاستیک “ای بی اس” ساخته شده و توانایی تحمل وزن دو سوار بزگسال را دارد. تیم طراحان “تی ای” ماکت کارشون را یک سال قبل از چاپ موتور اصلی شروع کرده بودند

61        62

انها به ما گفتند : ما در فکر ساخت ماکت هائی از موتورهای موجود بودیم اما زمان شروع کار تصمیممان عوض شد. ما اول یک قاب عقبی موتو را طراحی کردیم و بعد از ان کار را گسترش دادیم .تغیراتی در مواد ساخت و چند تغیر جزئی برای کاهش احتمالات خطر که چندان زحمت زیادی نداشت

تیم “تی ای” موتور را با استفاده از نرم افزار “کرو” طراحی کردند و پس از بررسی تمام جنبه های کاربردی ان را به وسیله ی “انسیس” شبیه سازی نمودند. قطعات پلاستیکی “ای بی اس” توسط چاپگر های سه بعدی مختلفی چون ” یو پینت سی پلاس”و ای او اس-ام 280 ” چاپ شد و با متد های مختلف پردازش و صیقل داده شد.بعد از مونتاژ طول موتور به 8 فوت رسید که با وجود جنس پلاستیکی قادر به تحمل وزن زیادی است .موتور سیکلت قادر به جا به جای دو سوار به وزن 350_400 پوند است . قدرت ان یک اسب بخار است و مشکل با این موتور زمانی پیش میاد که بخواهید با وزن بیش از 200 پوند روی تپه سواری کنید سرعت این موتور سیکلت 10 تا 15 مایل در ساعت است. مولد ان یک موتور الکترونیکی است که با چاپگر سه بعدی چاپ نشده و به روشهای دیگری ساخته شده.. به جز موتور الکترونیکی,سیستم ترمز ,چرخ ها , بلبرینگ و کمربند راننده و چند پیچ و مهره باقی قطعات به وسیلهء چاپگر سه بعدی و از پلاستیک “ای بی اس ” ساخته شده اند. تیم “تی ای ” با چاپ یاطاقانها ریسک بزرگی کرده.

63

طراحان در ایمورد انگونه توضیح میدهند:پس از ساخت یاطاقان مان ان را در 2000 دور در دقیقه تست کردیم و بعد از کسب اطمینان از میله های نگه دارنده ی چرخ به مسائلی چون زیبائی پرداختیم. در واقع نسخه ی باز سازی شده ی موتور در ” راپید 2015 نمایش داده میشود. متاسفاه نمونه ی اول در تصادفی هنگام جابجایی اسیب دید , که خوشبختانه موجب پیشرفتهائی در نسخه ی دوم گردید. از جمله اتصال موتور به قاب بالای ان. نتیجه عملکرد بهتر نسخه دوم باز سازی شده است.

مسلماٌ این موتور وسیله ی مناسبی برای یک سفر تفریحی به دور کشور نیست واما این موتور پتانسیل چاپگرهای سه بعدی برای ساخت محصولاتی کامل و کارآمد نه فقط ماکت و مدلهائی از این محصولات را به ما نشان داده است.